Evidences for SDG4 – 2025

 

SDG4 – Quality Education

 

4.3 Lifelong learning measures
4.3.1 Public resources (lifelong learning)
Does your university as a body provide free access to educational resources for those not studying at the university, e.g. computers, library, online courses, access to lectures, etc?

        KKU provides public access to university library, training courses, e-learning, more than 50,000 learning resources, free e-book, and service applications to access lectures and training for student, staffs and those who not studying at the university free of charge.

Training for student, staffs, population, Learning resources

        สำนักนวัตกรรมการเรียนการสอนได้จัดทำเอกสารเผยแพร่สำหรับนักศึกษา อาจารย์ บุคลากร และบุคคลทั่วไปสามารถมาเรียนรู้องค์ความรู้ต่างๆ ฟรี

https://ltic.kku.ac.th/

        สำหรับ KKUx และ KKU Academy เป็นแหล่งเรียนรู้สำคัญทุกคน เปิดโอกาสให้บุคคลภายนอกเข้ามาเรียนรู้เพื่อเสริมทักษะในด้านต่างๆ ตามความสนใจ มีหัวข้อความรู้มากมายที่ทุกคนสามารถเข้าถึงได้ทุกทีทุกเวลา เช่น หัวข้อเทคโนโลยีสมัยใหม่กับการพัฒนาอุตสาหกรรมเกษตร รุ่น 2 LAIE301-302 การวิเคราะห์ทางการเงินเบื้องต้น และรูปแบบการเริ่มต้นธุรกิจ ระบบตอบกลับอัตโนมัติ ตัวช่วยในการทำธุรกิจออนไลน์ ความรู้เกี่ยวกับสตาร์อัพ และความรู้เกี่ยวกับการพัฒนาผู้สูงอายุ โดยศึกษาความรู้ด้วยตนเองที่ลิ้งค์นี้

https://x.kku.ac.th/

https://academy.kku.ac.th/

University library Training

หลักสูตรประเดือนตุลาคม 2567 เพื่อพัฒนาทักษะด้าน Academic Skill (ฟรีทุกคน)
1. RLL04-10-24: การป้องกันการคัดลอกผลงานด้วยโปรแกรม Turnitin (สำหรับนักศึกษา) 8 ตุลาคม 2567 เวลา 10.00 – 11.00 น. วิทยากรโดย สิริพร ทิวะสิงห์, ยศยาดา สิทธิวงษ์
2. RLL05-10-24: How to avoid plagiarism by Turnitin for International Student วันที่ 22 ตุลาคม 2567 เวลา 14.00 – 15.30 น. วิทยากรโดย ศิวนัท ศรีสุนทร, ณัฐอร เลี้ยวประเสริฐ
3. RLL08-10-24 : การใช้ Scopus ในการคัดเลือกวารสารเพื่อตีพิมพ์ วันที่ 24 ตุลาคม 2567 เวลา 14.00 – 16.00 น. วิทยากรโดย เมธยา เสามะลี, ยุวดี เพชระ
4. RLL04.1-10-24: การป้องกันการคัดลอกผลงานด้วย โปรแกรม Turnitin Instructor (สำหรับอาจารย์) วันที่ 29 ตุลาคม 2567 เวลา 14.00 – 15.30 น. วิทยากรโดย ศิวนัท ศรีสุนทร, ณัฐอร เลี้ยวประเสริฐ
พัฒนาทักษะด้าน Occupational Skill
1. RLL28-10-24: Prompt Engineering & ChatGPT เพื่อสนับสนุนการวิจัยเบื้องต้น วันที่ 18 ตุลาคม 2567 เวลา 14.00 – 16.00 น. วิทยากรโดย ศิวนัท ศรีสุนทร, ณัฐอร เลี้ยวประเสริฐ
2. RLL27-10-24: เครื่องมือ Gen AI เพื่อสนับสนุนการวิจัยเบื้องต้น วันที่ 25 ตุลาคม 2567 เวลา 14.00 – 15.30 น. วิทยากรโดย ณัฐอร เลี้ยวประเสริฐ, ยศยาดา สิทธิวงษ์

https://library.kku.ac.th/32641/

Training courses

เปิดรับสมัครผู้ที่สนใจเข้าร่วมอบรมใน โครงการอบรมเชิงปฏิบัติการพัฒนาทักษะและความรู้ด้านการแสดงศิลปะโขน
โดยชมรมนาฏศิลป์ขอนแก่น ร่วมกับ ศูนย์ศิลปวัฒนธรรม มหาวิทยาลัยขอนแก่น เปิดรับสมัครผู้ที่สนใจเข้าร่วมอบรมใน
โครงการอบรมเชิงปฏิบัติการพัฒนาทักษะและความรู้ด้านการแสดงศิลปะโขน “โขนมอดินแดง” ครั้งที่ 2 อบรม 5วัน
วันเสาร์ที่ 12 ,19, 26 ตุลาคม 2567 และวันเสาร์ที่ 2, 9 พ.ย. 67 เวลา 09.00 – 12.00 น.
ลิ้งกำหนดการ https://kku.world/hahn3 ณ ศูนย์ศิลปวัฒนธรรม มหาวิทยาลัยขอนแก่น
คุณสมบัติ
1. นักเรียน / นักศึกษา /ประชาชนทั่วไป
2. มีอายุ ตั้งแต่ 7 ปี ขึ้นไป 3. ไม่จำกัดเพศ
4. ไม่จำเป็นต้องมีพื้นฐานการแสดงศิลปะโขน
5. สามารถเข้าอบรมได้ตลอดเวลาของหลักสูตร
มีทั้งสิ้น 4 หลักสูตร ได้แก่
หลักสูตรที่ 1 ลีลากุมภัณฑ์ (ตัวยักษ์)
หลักสูตรที่ 2 ลีลาวานร (ตัวลิง)
หลักสูตรที่ 3 ลีลาอัปสร (ตัวนาง)
หลักสูตรที่ 4 ลีลาเทวบุตร (ตัวพระ)
เปิดรับสมัคร ตั้งแต่บัดนี้ ถึง วันที่ 11 ตุลาคม 2567 เวลา 16.00 น. สมัครอบรมได้ที่ QR Code หรือ https://kku.world/biiv0
สถานที่จัดงาน: ศูนย์ศิลปวัฒนธรรม มหาวิทยาลัยขอนแก่น
ติดต่อสอบถามเพิ่มเติมได้ที่ 0991674664 หรือ anuskh@kku.ac.th

https://th.kku.ac.th/event/เปิดรับสมัครผู้ที่สนใจ/

https://lifelong.kku.ac.th/

4.3.2 Public events (lifelong learning)
Does your university as a body host events at university that are open to the general public: public lectures, community educational events?

        KKU have a project to develop knowledge and skills for the public, which provide lecture and education course to public. Everyone can attend all courses.

การอบรมผู้สูงอายุ (ฟรี)

        มหาวิทยาลัยขอนแก่น จัดหลักสูตร “โรงเรียนผู้สูงอายุ” ส่งเสริมการพัฒนาคุณภาพชีวิต รองรับสังคมผู้สูงอายุ ตอบสนองนโยบายรัฐบาล โดย สำนักบริการวิชาการ มข.ได้จัดโครงการโรงเรียนผู้สูงอายุและนวัตกรรม ภายใต้โครงการอำเภอ มข.พัฒนา โดยมีวัตถุประสงค์เพื่อจัดการเรียนรู้ส่งเสริมการพัฒนาคุณภาพชีวิต ตลอดจนเสริมสร้างสุขภาพที่ดีทั้งร่างกายและจิตใจของผู้สูงอายุ รวมทั้งเป็นการอนุรักษ์ภูมิปัญญาสู่นวัตกรรม ให้สามารถสร้างรายได้และเป็นประโยชน์แก่สังคม เพื่อรองรับสังคมผู้สูงอายุ (Aging Society) ในประเทศไทย โดยจัดกิจกรรมในพื้นที่ ต.ขามป้อม และ ต.หนองแวง อ.พระยืน จ.ขอนแก่น รวมพื้นที่ครอบคลุมกว่า 20 หมู่บ้าน มีผู้สูงอายุสมัครเข้าโรงเรียนกว่า 270 คน
        ทั้งนี้โครงการดังกล่าวเป็นไปตามนโยบายตามยุทธศาสตร์ที่ 3 Culture and Care Community คือเป็นองค์กรที่ดูแลห่วงใยใส่ใจสังคม ด้วยเล็งเห็นว่าประเทศไทยได้ก้าวสู่สังคมผู้สูงอายุ โครงการนี้จัดทำขึ้นเพื่อตอบสนองนโยบายรัฐบาลอย่างแท้จริง "สำนักบริการวิชาการกำหนดชุมชนต้นแบบ 12 ชุมชน ในปีนี้มีกำหนด 6 ชุมชน โดยชุมชนขามป้อม และหนองแวงอำเภอพระยืน เป็นชุมชนเป้าหมาย ซึ่งอยู่ในโครงการอำเภอ มข.พัฒนา มีคณะศึกษาศาสตร์เป็นแกนนำหลักสูตร ผนวกนักวิชาการของ มข.มาให้ความรู้แกนนำในชุมชน เพื่อพยุงหลักสูตรให้เข้มแข็ง เมื่อเราทำสำเร็จเขาจะยังสามารถต่อยอดโรงเรียนผู้สูงอายุอยู่ได้อย่างยั่งยืน"

        นายวิลัย มาป้อง อายุ 73 ปี ในฐานะ ผอ.โรงเรียนผู้สูงอายุตำบลหนองแวง กล่าวว่า เมื่อสำรวจปัญหาพบว่าผู้สูงอายุในชุมชนเกิดอาการซึมเศร้า รู้สึกโดดเดี่ยว ก่อนเริ่มโครงการมีการตรวจสุขภาพเบื้องต้นให้ผู้สูงอายุจำนวน 270 คน ทั้งนี้มีอายุเฉลี่ย 67 ปี อายุสูงสุด 88 ปี การจัดโครงการเพื่อผู้สูงอายุนับเป็นครั้งแรกของชุมชน ผู้สูงอายุมีความกระตือรือล้น อยากเข้าร่วมกิจกรรม และมีความสุขเป็นอย่างมาก
หลักสูตรโรงเรียนผู้สูงอายุ มีระยะเวลา 10 เดือน เรียนวันศุกร์ละ 2 วันต่อเดือน รวม 20 วัน แบ่งเป็นความรู้ วิชาชีวิตร้อยละ 50 ประกอบด้วยวิชาสังคม ศาสนา ภูมิปัญญา ศิลปวัฒนธรรม สุขภาพ สิ่งแวดล้อม การออกกำลังกายสันทนาการ วิชาชีพร้อยละ30 ประกอบด้วยวิชาเศรษฐกิจพอเพียง อาชีพและงานฝีมือ การจัดทำบัญชีครัวเรือน ดนตรีพื้นบ้าน และวิชาการร้อยละ 20 ประกอบด้วยวิชา กฎหมายและสิทธิผู้สูงอายุ ภาษาต่างประเทศ เทคโนโลยี เป็นต้น

อบรม ครูโรงเรียน อาจารย์ และนักการศึกษา ทั่วประเทศ (ฟรี)

        วันที่ 3 สิงหาคม 2567 สถาบันวิจัยและพัฒนาวิชาชีพครูสำหรับอาเซียน มหาวิทยาลัยขอนแก่น (IRDTP-KKU) จัดโครงการฝึกอบรมครู KNUE-KKU ประจำปี 2024 (2024 KNUE-KKU Teacher Training program) ภายใต้หัวข้อ’การเพิ่มทักษะและยกระดับเพื่อเพิ่มคุณภาพระบบคุรุศึกษาในยุคดิจิทัล’ โดยมีศาสตราจารย์ พญ. ผิวพรรณ มาลีวงษ์ รองอธิการบดีฝ่ายวิจัย มหาวิทยาลัยขอนแก่น กล่าวเปิดงาน พร้อมด้วย Prof. Dr. Younghoon Kim,Director of KNUE UNITWIN Program, Korea National University of Education, Korea (South) ผู้ช่วยศาสตราจารย์ ดร. พงษ์ธนัช แซ่จู รักษาการผู้อำนวยการสถาบันวิจัยและพัฒนาวิชาชีพครูสำหรับอาเซียน มหาวิทยาลัยขอนแก่น รองศาสตราจารย์ ดร. ไมตรี อินทร์ประสิทธิ์ นักวิจัยอาวุโส สถาบันวิจัยและพัฒนาวิชาชีพครูสำหรับอาเซียน (IRDTP) มหาวิทยาลัยขอนแก่น ครูโรงเรียน อาจารย์ และนักการศึกษา จากทั่วประเทศที่มีความสนใจและความตั้งใจที่จะพัฒนาการศึกษาและวิชาชีพครูในยุคดิจิทัล โดยมีผู้ลงทะเบียนเข้าร่วมกิจกรรม 54 คนและเข้าร่วมกิจกรรมผ่านทางออนไลน์ รวมกว่า 100 คน

        ผู้เข้าอบรมประกอบด้วย ครูโรงเรียน อาจารย์ และนักการศึกษา จากทั่วประเทศจะได้เรียนรู้แง่มุมต่างๆ ของการศึกษาในยุคดิจิทัล ซึ่งออกแบบมาเพื่อส่งเสริมการพัฒนาวิชาชีพของผู้เข้าร่วม ไม่ว่าจะเป็น การบรรยายพิเศษโดยผู้เชี่ยวชาญระดับนานาชาติที่มีชื่อเสียงเพื่อให้ข้อมูลเชิงลึกเกี่ยวกับแนวโน้มการศึกษาระดับโลก การอบรมเชิงปฏิบัติการผ่านการลงมือปฏิบัติ เรียนรู้การประยุกต์ใช้ AI ในการศึกษาที่ล้ำสมัย และ ได้เห็นการนำไปใช้ในภาคปฏิบัติผ่านกิจกรรมการเปิดชั้นเรียนและการวางแผนบทเรียนร่วมกัน โดยมีกิจกรรมประกอบด้วย การบรรยายพิเศษโดยผู้เชี่ยวชาญระดับนานาชาติที่มีชื่อเสียงจากประเทศเกาหลี ญี่ปุ่น ชิลี และประเทศไทย การอบรมเชิงปฏิบัติการครอบคลุมหัวข้อสำคัญ เช่น การพัฒนาตำราดิจิทัลสำหรับการเรียนคณิตศาสตร์, การใช้ ChatGPT เพื่อการศึกษา, เทคโนโลยี 4D frame และการคิดเชิงคำนวณ กิจกรรมเปิดชั้นเรียน

การอบรมพยาบาลวิชาชีพของโรงพยาบาลรัฐและเอกชน ทั่วประเทศ (ฟรี)

        สำนักบริการวิชาการ มหาวิทยาลัยขอนแก่น จัดอบรมการศึกษาต่อเนื่องทางการพยาบาลหลักสูตร “การคัดแยกผู้ป่วยฉุกเฉินสำหรับพยาบาลวิชาชีพ” รุ่นที่ 13 ระหว่างวันที่ 7 – 8 พฤศจิกายน 2567 ณ โรงแรม Jazzotel กรุงเทพมหานคร โดยการอบรมครั้งนี้มีผู้เข้าอบรมจำนวน 52 คนจากโรงพยาบาลทั้งสิ้น 31 แห่งทั่วประเทศ

        วิทยากรประจำหลักสูตรได้รับเกียรติจาก อาจารย์ ดร.ภัคณัฐ วีรขจร พยาบาลวิชาชีพชำนาญการพิเศษ (ด้านการสอน) หัวหน้าศูนย์ศึกษาการแพทย์ฉุกเฉินและหัวหน้ากลุ่มงานหลักสูตรฉุกเฉินการแพทย์ และ ผู้ช่วยผู้อำนวยการวิทยาลัยสาธารณสุขสิรินธร ในการอบรมครั้งนี้ อาจารย์ ดร.ภัคณัฐ ได้ถ่ายทอดความรู้เกี่ยวกับสถานการณ์ด้านสุขภาพในปัจจุบัน และความสำคัญของนักปฏิบัติการฉุกเฉินการแพทย์ (Paramedic) ในการขับเคลื่อนระบบการแพทย์ฉุกเฉิน นอกจากนี้ยังให้ความรู้เกี่ยวกับกรอบกฎหมายที่เกี่ยวข้องเพื่อสร้างความเข้าใจที่ถูกต้องและปฏิบัติได้อย่างปลอดภัย
        การอบรมครั้งนี้ยังมีกิจกรรม Workshop ซึ่งผู้เข้าอบรมได้ร่วมฝึกปฏิบัติจริงในสถานการณ์ฉุกเฉิน ทั้งนี้กิจกรรม Workshop เน้นไปที่การฝึกปฏิบัติการพยาบาลเวชปฏิบัติฉุกเฉิน และการทำงานร่วมกับเจ้าหน้าที่การแพทย์ฉุกเฉินในระบบการคัดแยกผู้ป่วยฉุกเฉินตามมาตรฐานและแนวปฏิบัติที่เหมาะสม กิจกรรมนี้ช่วยให้ผู้เข้าอบรมสามารถเรียนรู้และฝึกฝนทักษะการประเมินอาการผู้ป่วย คัดแยกความรุนแรงของอาการ และจัดลำดับความสำคัญในการช่วยเหลือเพื่อให้ผู้ป่วยได้รับการดูแลที่รวดเร็วและมีประสิทธิภาพ นอกจากนี้ยังมีการแลกเปลี่ยนความรู้และประสบการณ์ระหว่างวิทยากรและผู้เข้าอบรม โดยผู้เข้าอบรมมีโอกาสถามคำถามและแลกเปลี่ยนแนวคิดกับวิทยากรและเพื่อนร่วมวิชาชีพ เป็นการเสริมสร้างความเข้าใจในแนวทางการจัดการและการคัดแยกผู้ป่วยในภาวะฉุกเฉินให้ดียิ่งขึ้น

https://th.kku.ac.th/205283/

4.3.3 Vocational training events (lifelong learning)
Does your university as a body educational host events at university that are open to the general public: executive education programmes (this refers to short courses for people who are not attending the university; this specifically excludes courses like MBA) and/or vocational training?

In 2024, Khon Kaen University is organizing training programs for external individuals to train personnel from external organizations, specifically for executives and supervisors, as follows:

(1) Khon Kaen University, through the Institute for Research and Development of Teachers for ASEAN, has received support for the implementation of the Teacher and School Quality Movement: Area (TSQM-A) project in Khon Kaen Province, aimed at driving the self-development of schools in the region.

This project is funded by the Office for the Promotion of Teacher and School Quality, the Equitable Education Fund (EEF). The project aims to drive the quality development of schools and education through the participation of local networks in Khon Kaen province. The fifth activity will be held through a meeting to jointly create a plan and drive the project, and to consider the three-year action plan (academic years 2024-2026). The meeting will also consider the Memorandum of Understanding (MOU) of local networks in Khon Kaen province. The meeting is scheduled for Friday, June 14, 2024, from 9:00 AM to 12:00 PM at Room 2201, 2nd Floor, Institute for Research and Development in Teaching Profession for ASEAN. Invited participants include heads of provincial offices, Khon Kaen Provincial Education Office, Khon Kaen Secondary Educational Service Area Office, Khon Kaen Primary Educational Service Area Offices 1-5, Khon Kaen Provincial Administrative Organization, and Khon Kaen Municipality, along with school administrators.

(2) A training course on "Guidelines and Criteria for Assisting the Public in the Areas of Disasters, Communicable Diseases, Quality of Life Development, Agriculture, and Other Areas According to Relevant Regulations of Local Administrative Organizations (LAOs)" will be held from September 20-22, 2024, at the M Grand Hotel, Roi Et Province. The purpose of the training is to enhance the knowledge and skills of personnel from Local Administrative Organizations (LAOs) in effectively assisting the public in various aspects.

This course aims to enhance the knowledge and skills of local administrative organization personnel in effectively assisting the public in various areas. The course focuses on developing the capacity of local administrative personnel to understand laws and regulations: Participants will learn about laws, regulations, and directives related to public assistance in detail, enabling them to correctly assist the public in various situations such as disasters, epidemics, and quality of life development. They will also learn how to plan and disburse budgets for public assistance efficiently. The goal of the course is to equip participants with the knowledge and ability to assist the public correctly and effectively, build confidence in their work, and apply the knowledge in real-life situations.

(3) Khon Kaen University is organizing an in-depth training course on “Summarizing Laws Related to the Powers and Duties of Local Administrative Organizations for Correct, Safe, and Efficient Practices, Including Desired Leadership Qualities to Gain Public Acceptance and Prepare for the New Local Elections in 2025” from October 28-30, 2024, at Wang Tai Hotel, Surat Thani Province. The course aims to enhance the understanding of laws and develop the leadership skills of local leaders to be effective and safe, while building public confidence.

4.3.4 Education outreach activities beyond campus
Does your university as a body undertake educational outreach activities (e.g. tailored lectures or demonstrations) beyond campus, e.g. in local schools, in the community, including voluntary student-run schemes?

Khon Kaen University has a policy to support education management for society and communities by providing university representatives at various levels, including university, faculty, and departmental levels, to disseminate knowledge in various fields to society, communities, and schools. This is done through professional training programs and skill enhancement for career development. For supporting local schools in the northeastern region, training is provided to improve the efficiency of teaching for teachers. For student training in local schools, the focus is often on English communication skills and life skills. Additionally, there are volunteer projects where students help support community schools. Examples include:

Knowledge Transfer for Developing Community Schools

(1) 1. On June 6, 2024, the Faculty of Humanities and Social Sciences at Khon Kaen University organized a training project to promote soft power for community schools. The training topic was “Pride in the Community: Discovering Soft Power through Speaking and Writing.” The objective was to foster collaboration between schools and communities to identify the community’s soft power that could be leveraged for local economic development. This project was held at Chomsri Pittayakhom School, Chomsri Village, Chomsri Subdistrict, Phen District, Udon Thani Province, led by Associate Professor Dr. Ratana Chanthao, Thai Language Department. The project aimed to provide academic services by developing speaking and writing skills for students in rural schools, promoting awareness and pride in local culture, and preserving local wisdom to create value through community soft power. The project’s success benefited students, schools, and communities, integrating with other community development efforts.

(2) 2. On February 5 and 7, 2024, the Faculty of Humanities and Social Sciences at Khon Kaen University organized a training project on “Developing English Communication Skills to Promote Agro-Tourism in Nong Kung Si District, Kalasin Province.” The objective was to enhance communication skills for agro-tourism in the area and to develop English communication skills for agro-tourism business operators. The project was led by Assistant Professor Dr. Dararat Kamphusaen, project leader, along with the project committee and students, with 80 participants at Jindasinthawanon School, Nong Kung Si District, Kalasin Province.

Supporting Community Schools through Student Volunteer Projects

(1) 1. The Student Coordination Club for Underprivileged Students at Khon Kaen University organized the 50th Volunteer Guidance Camp at Ban Lan Witthayakhom School, Hin Tang Subdistrict, Ban Phai District, Khon Kaen Province. The camp involved 130 high school students and 100 Khon Kaen University students. The aim was to provide knowledge and valuable experiences to younger students, motivating high school students at a critical decision-making stage after graduation. Activities included academic tutoring, multidisciplinary learning, and developing social skills, with cooperation from nearby schools and communities. The club organizes 3-4 volunteer guidance camps annually, including major and mid-sized camps during school breaks. Over 20 years, more than 100 camps have been held, contributing to student development and experience exchange among high school students.

Knowledge Transfer to Enhance Community Vocational Skills

(1) Fish Processing Training
1. On August 26, 2024, the Coordination Center for Royal Initiative Projects at Khon Kaen University, led by Assistant Professor Dr. Somporn Keskaew, Acting Deputy Director, visited Khanuan Subdistrict, Nong Na Kham District, Khon Kaen Province, to discuss and exchange information with the Ban Wang Hin Sa Fish Processing Group, Village 10. The project presented prototype products developed from local fish resources under the Fish Product Quality Promotion and Development Project. The project aimed to support the community in increasing income and developing local products to meet market demands, driving sustainable community economic growth.

(2) 2. Khon Kaen University has promoted community occupations by driving the grassroots economic and social development project under the BCG (Bio-Circular-Green Economy) concept. The project supports product development and packaging design, focusing on processing oyster mushrooms into mushroom crackers, adding value and creating income for the community. This collaboration supports sustainable development goals (SDGs), such as vocational training for communities (SDG 4), poverty eradication (SDG 1), sustainable production and consumption (SDG 12), and promoting sustainable economic growth (SDG 8).

(3) 3. The Academic Service Office at Khon Kaen University, in collaboration with Sila Municipality, organized a “Food Processing for Career Creation” activity under the project to develop job readiness skills for people with disabilities in Khon Kaen Province on October 8-9, 2024, at Sila Municipality, Mueang District, Khon Kaen Province. The activity aimed to develop vocational skills for people with disabilities, aligning with “Strategy 4: Academic Services for Social Benefit,” supporting and promoting careers for communities and people with disabilities, creating economic benefits, and strengthening communities according to sustainable development goals (SDGs). The project received funding from the Fund for the Promotion and Development of the Quality of Life of Persons with Disabilities.

4.3.5 Lifelong learning access policy
Does your university as a body have a policy that ensures that access to these activities is accessible to all, regardless of ethnicity, religion, disability, immigration status or gender?

 
Khon Kaen University has set a vision for its council to lead the university towards becoming a “world-class research and development university” while maintaining its value to society. The success of this vision will be measured by global recognition through various ranking institutions. The university has outlined three key policy goals and missions: People (stakeholders of the university), Ecological (university ecosystem), and Spiritual (spirit of Khon Kaen University). To achieve these goals, Khon Kaen University needs to undergo a comprehensive transformation, especially in education.

Education Transformation
(1) Shift from providing education solely for high school graduates to offering education for people of all ages. Change the paradigm from teaching to learning, focusing on teaching students to think rather than just to know, enabling graduates to lead societal development and create technology and innovation for the country.
(2) Develop new curricula based on societal needs and for people of all ages. This includes new programs such as Quantum Physics, Quantum Computing, Semiconductor, Gerontology, and Nuclear Fusion. Create lifelong learning programs to keep up with changing knowledge and technology, using a modular system that allows learners to accumulate credits towards a degree.
(3) Establish international teaching and learning networks, considering geopolitical factors.
(4) Develop students’ competencies and skills necessary for the future by promoting competency-based curricula and encouraging student activities to enhance understanding.

Strategic Plan for Education Management for All Ages
Current changes in population structure, differing needs of various age groups, and the demands of employers, along with advancements in information technology and Industry 4.0, have led the university to set policies and directions for producing graduates and developing learners in line with national and international development trends. The strategies include:
(1) Developing Curricula Focused on Learning Paradigms: Emphasize creating a teaching system that enables self-learning and lifelong learning.
(2) Lifelong Education for All Ages: Focus on reskilling, upskilling, unlearning, and relearning to produce lifelong learners, connect knowledge with real industries, and develop future leaders and entrepreneurs.
(3) Developing New Curricula Based on Societal Needs: Adjust and merge curricula across different faculties to meet global demands.
(4) New Learning Models (KKU Online Learning) by KKU Academy: Create future learning environments, including new learning models, internships, overseas experiences, and essential future skills like digital literacy, AR, and the metaverse.

Support Systems
(1) Promote and develop faculty to teach based on learning paradigms, fostering self-learning and creativity rather than just lecturing.
(2) Establish management units within the education and academic services departments to drive and monitor online learning, collaborating with the digital department to develop supportive platforms using disruptive technologies.
(3) Change the assessment methods from rote memorization to skill and performance evaluation, linking student activities with alumni relations.
(4) Support from the digital department to establish an online learning production house with quality media production equipment and instructional design experts.
(5) Create a learning environment that allows students to develop digital skills effectively, such as high-speed internet.
(6) Implement a learning management system for online education.
(7) Develop a student registration system that supports lifelong learning and credit accumulation.


Khon Kaen University Announcement
No. 2642/2567
Subject: Policy on Promoting Academic Services to Benefit Society (Societal Contributions)
--------------------------------------------------
      The university has set 3 primary goals for its advancement: People, University Ecology, and the Spirit of the University. Guided by Khon Kaen University’s commitment to 'Dedication to the Community and Society,' the university has developed its mission of academic service to foster cooperation for societal, economic, and environmental development (Social Contribution). This includes supporting and strengthening the community and society and managing the environment sustainably in line with the United Nations’ 17 Sustainable Development Goals (SDGs). Thus, a policy established to promote academic services for the benefit of society includes the following aspects.
1. Focus on addressing key issues in the Northeastern region, including social, environmental, and economic challenges, arts and culture, medicine and public health, social conflicts, and poverty, as well as other matters of significance to the Northeast. These include local identities that must be preserved alongside the community.
2. Focus on building partnerships with key communities associated with the university to foster community development that meets their needs and effectively addresses major issues. This process emphasizes utilizing the university's and the community's knowledge and strengths to create innovations and sustainably build upon existing knowledge.
3. Support collaboration with agencies at all levels, from community and local levels to the Northeastern region, as well as national and international organizations, in planning and implementing actions to reduce inequality and address poverty in all its dimensions.

Issued as of October 30, 2024.

Assoc. Prof. Charnchai Panthongviriyakul, M.D.
Acting President of Khon Kaen University